Tuesday, March 30, 2010

"From Avant-garde to video art in digital era" in EHU

A lecture by your coordinator today in EHU, the European Humanities University at 6.00pm, in Vilnius.

http://www.ehu.lt/news/notice/0016544/

Friday, March 26, 2010

IN EHU, NOMADIC UNIVERSITY IN EXILE 29.3. - 11.4.

Nomadic Academy of Experimental Arts moves with its coordinator after two days staying in Paris to Vilnius to have a course on experimental moving image in EHU, truly a nomadic academt, Belarusian university in exile.

Tuesday, March 23, 2010


Raisons d´être - program of finnish moving image works in Institut finlandaise in Paris 24.3.2010 6.30pm and 27.3.2010 at 3pm


10 works relating to the questions of the culture, nature and technology reflecting the situation of humanity in the brink of the new growth in understanding the effects of the globalisation and the climate change. Curated by Kari Yli-Annala/ Nomadic Academy of Experimental Arts


THE WORKS


Tuomo Kangasmaa: The Most Important Place in the World (Kaikkein tärkein paikka) (2009)
(00:02:25)

Musiikki: Jussi Österman


Video on kuvattu Tornionjoen suistossa Haaparannassa, jossa muuttolintujen pesimäalueen viereen on rakennettu IKEAn huonekalumyymälä. Luonto ja käytännöllisyyden kaapuun verhoutuva konsumerismi kohtaavat. Teoksen nimi viittaa Ikean mainoskampanjaan "Home is the Most Important Place in the World", joka viittaa Yhdysvalloissa tehtyyn kyselytutkimukseenm, jonka mukaan 94 % vastaajista piti kotia maailman tärkeimpänä paikkana.

Sami van Ingen: Days (2000)
(00:16:00)

Musiikki: Petri Kuljuntausta


Days on visualisointi mytologian ja aktuaalisen todellisuuden mutkikkaasta suhteesta. Ihmisen mystifioinnin taipumus asettuu rinnakkain sen kohteen asteittaisen tuhon kanssa. Teoksessa tuo kohde on viidakko.


Mi Duncker: Aluminium (2003)
(00:04:35)

Kuvaus: Tuomo Puranen Musiikki: Chainsmoker

Chainsmokerin musiikkiin tehdyssä musiikkivideossa yksinäinen metsuri veistää kesken metsätöiden pölkyistä itselleen kahviseuraa.


Milja Viita: Tarina kuolleesta miehestä (2006) (00:05:00)

Video muodostaa eräänlaisen videokirjeen Yhdysvaltojen avaruushallinnolle NASAlle; ääniraidalla naisääni kertoo unesta, jossa hänellä oli harmaa kivi. Hän koskettaa kiven pintaa ja tulee vahingossa luoneeksi maapallon. Nainen joutuu vaikean kysymyksen eteen huomatessaan kivellä olevan elämää.

Seppo Renvall: Paluu ihmisyyteen

(2007) (00:04:16)

Musiikki: Zape Leppänen

Ylinopeuskameralla kuvatut kuvat kertovat ihmisen ja teknologian kompleksisesta suhteesta.

Pekka Sassi: New Mexico, 2004 (00:03:32)
Raamatun tarina vedenpaisumuksesta yhdistyy aavistukseen auringonpolttamasta maisemasta.
Anssi Kasitonni: Liitäjät (2005) (00:15:00)

Liitäjät on animaationa toteutettu nuoren oravan kasvutarina vanhempien odotusten ristitulessa. Oravien perhe tekeytyy uhanalaiseksi liito-oravalajiksi saadakseen kotimetsänsä suojelluksi.


Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen: Hanasaari A (2009)
(00:15:00)

Musiikki: Joonatan Portaankorva

Hanasaari A on kokeellinen dokumenttielokuva hylätyn hiilivoimalan viimeisistä hetkistä. Vanha teollinen miljöö tuhotaan modernien asuintalojen tieltä. Elokuva yhdistää animaatiota, live action –kuvausta ja graafista ilmaisua. Se perustuu 500 000:n valokuvaan, jotka otettiin hiilivoimalan olemassaolon kahden viimeisen vuoden aikana.

Juha van Ingen: Ecuador (2008) (00:01:20)

Teos esittää kahden Ecuadorista tuodun banaanin viivakoodin skannattuna, muistuttaen maanpinnan epävakaudesta ja globalisaation liikkeistä.

Kari Yli-Annala: Oma elämä (2008) (00:09:00)

Oma elämä yhdistää romantiikan ajan kauhukertomusta muistuttavan lähtöasetelman ekologisen science-fictionin teemoihin. Tarina kerrotaan abstrakteiksi käsitellyin kuvin.

Saturday, March 20, 2010

Autismiliiton Puoltaja-nettilehdessä on ilmestynyt mainio artikkeli Pasi "Sleeping" Myllymäen esityksistä Malmitalolla.

Thursday, March 11, 2010

PE 12.3.2010 klo 18:00 taiteilija/tutkija KARI YLI-ANNALA luennoi otsikolla
*Art meets visual culture. Pasi ”Sleeping” Myllymäen Hyvää Yötä ja Leos
Caraxin Boy Meets Girl ´audiovisuaalisena tutkimuksena´*

Pasi ”Sleeping” Myllymäen Hyvää Yötä ja Leos Caraxin Boy Meets Girl ´audiovisuaalisena tutkimuksena´Pasi "Sleeping" Myllymäen kaitaelokuvat edustavat "pientä jälkiteollista tuotantoa", eräänlaista audiovisuaalista "kotiteollisuutta". Leos Caraxin elokuvat ilmentävät 1980-luvun postmodernia liikkuvaa kuvaa. Molemmat ponnistavat menneestä, tuoden uutta näkemystä tekemisajankohtansa nykyhetkeen.

*Kari Yli-Annala on liikkuvan kuvan taiteilija, tutkija, luennoitsija ja
levitysosuuskunta FixCin jäsen sekä Kokeellisten Taiteiden Nomadinen
Akatemia:n koordinaattori.

Huom! Kaikki Kino Kaiku -elokuvaluennot pidetään Malmitalon kokoushuoneessa.

..

Elokuvaklubi Kino Kaiku:n tuottavat KAiKU ry ja Helsingin Kulttuurikeskus.
Yhteistyössä mukana Kokeellisten Taiteiden Nomadinen Akatemia, Kriittinen
Klubi sekä Euphoria Borealis ry. Kino Kaiku pidetään Malmitalon kulttuurikeskuksessa, osoitteessa Ala-Malmin tori 1,
Helsinki.

Terveisin, Ivan Punzo
www.kinokaiku.com
kinokaiku@gmail.com

Wednesday, March 3, 2010

5.3.2010 ”KAUNIIT UNEKSIJAT – KASARI-ILTA” Malmitalolla Helsingissä

18:00 – 19:00

Pasi Myllymäen teoksia
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=117&t=894&a=8206

Vuosien 1976-1985 välillä Pasi "Sleeping" Myllymäki ja harrastajakaitaelokuvaaja Risto Laakkonen tekivät yhdessä kaiken kaikkiaan noin puolensataa kolmiminuuttista kaitaelokuvaa, jotka kuuluvat suomalaisen kokeell
isen elokuvan kaikkien aikojen innostavimpiin saavutuksiin. Myllymäen ja Laakkosen tekemissä filmipohjaisen käsityön mestarinäytteissä punk-kauden "pienen jälkiteollisen tuotannon" kotiteollinen henki yhdistyy vastakulttuuriseen anarkiaan ja tarkkaan käsitteelliseen ajatteluun. Op-taiteen tapaan animoidun valokuvan ja Pink Floydin musiikin yhdistävä psykedeelinen Hyvää yötä Good Night (1978) on tästä ehkä huimin esimerkki. Myllymäki tunnetaan myös "Maanalainen kaitaelokuva" omakustannelehdestään ja virtuoosimaisesti piirretyistä sarjakuvistaan.



19:00 – 21:00

Kokopitkä elokuva Boy Meets Girl, Leos Carax 1984 Leos Caraxin elokuva Boy meets Girl (1984) antoi aikoinaan melkoiset sävärit 1980-luvun alun postmodernia melankoliaa janonneelle nuorelle yleisölle. Elokuvassa oli oikeastaan kaikkea mitä niin elokuvakulttuuriin kuin ajan kiihkeään debattiin visuaalisen kulttuurin saralta vihkiytynyt saattoi toivoa: elokuvaaja Jean-Yves Escoffierin kuvaamia mielettömän kauniita otoksia, postmodernin film noirin eurooppalaista ilmentymää sekä lähes autistisen romanttista kaipausta. Denis Lavant ja Juliette Binoche esiintyvät elokuvassa ensimmäisen kerran yhdessä, mikä toistui sittemmin myös Caraxin suurisuuntaisimmassa työssä, Pont-Neufin rakastavaisissa. Illan alustavat tutkija/taiteilija Kari Yli-Annala ja Pasi Myllymäki.
http://www.kinokaiku.com/
http://www.malmitalo.fi/