Friday, April 23, 2010

Là -bas Biennale 22. - 25.4.2010


Là -bas Biennale 22. - 25.4.2010 on yhteenveto 2000-luvun elävästä taiteesta ja siihen läheisesti liittyvästä kokeellisesta live-kulttuurista esitysten, dokumenttien ja paneelikeskustelujen muodossa. Biennaali on kansainvälisen performanssi-, ääni-, media- ja runoaktiotaiteen biennaali, johon on kutsuttu tunnetuimpia kansainvälisiä ja kotimaisia taiteilijoita. Biennaalissa on myös yleisön osanotolle avoin keskustelu Performance Map. Biennale aloittaa biennaalisarjan, joka jatkuu joka toinen vuosi.

Là -bas, "tuolla, alhaalla" aloitti vuonna 2000 tapahtumasarjat ja projektit Lauri Luhdan ehdotuksesta. Irma Optimistin työhuone Helsingin Kaapelitehtaan C-rapun pohjakerroksessa muuttui studioksi. Là -bas´sta tuli foorumi elävän taiteen ja uusmediataiteen esitysmuodoille nykytaiteen ja nykykulttuurin yhteydessä. Là-bas on ollut keskeinen vaikuttaja kotimaisen performanssi- ja live-taiteen muotoutumiselle 2000-luvun uuden taiteilijasukupolven ja vanhemman taiteilijapolven kohtaamisen rakenteena.

Kiasman seminaarihuoneessa esillä olevat valokuvadokumentit kertovat suomalaisesta performanssitaiteesta Là -bas´n ja muiden järjestäjien tapahtumissa 2000 - 2010. Kiasman seminaarihuoneessa on myös näytteillä ehdotus suomalaisen performanssitaiteen digitaaliseksi arkistoksi. Biennaalin avajaisissa julkistetaan kriitikko Pekka Luhdan kirjoittama teos Tuolla, alhaalla, joka on esseemuotoinen kirja 2000-luvun elävän taiteen tapahtumatilasta, sen kokemuksellisista ulottuvuuksista ja merkityksistä - Là -bas´n kautta virranneen elävän taiteen prosessin näkökulmasta. Kirjan on kustantanut pienkustantamo ntamo.

Toinen julkaisu, Petri Kuljuntaustan koostama biennaali-CD, on kooste festivaalin äänitaiteilijoiden teoksista. Biennaalin esiintyjistä mainittakoon seuraavat:

Jörg Piringer (AUT) on Itävallassa asuva ääni/runo/tila/internet-taiteilija. Piringerin kiinnostuksen aiheita ovat transakustinen äänisuunnittelu, "vihannesorkesteraatio" (vrt. Gordon Monahan), tietotekniikan käyttö runon tuottamisessa ja esittämisessä sekä tämän kaiken tilallisen ilmaisun integrointi elävän yleisön kanssa. Piringer on vuosia tutkinut sitä, miten nykyinen yhteiskunnan tietoverkottuminen ja spontaani runous voivat toimia yhdessä määrättyyn tilaan sidotussa esityskokonaisuudessa, jota johtaa puhujan enemmän tai vähemmän spontaani ääni.

Francisco Lopezin (SPA) konsertti on täydessä pimeydessä tapahtuva intensiivinen elämys, joka nojaa pelkästään ihmisen kuuloaistiin. Yleisöltä edellytetään silmien peittämistä.

OHJELMA-AIKATAULU

No comments:

Post a Comment