Saturday, August 7, 2010

27 kysymystä


27 kysymystä ensi hätään
Jaa
Kysymykset esitti itselleen Trio Sowari (Burkhard Beins, Bertrand Denzler ja Phil Durrant) englanniksi ja ne julkaistiin ensi kertaa ranskaksi Revue & Corrigée -lehden numerossa 74. Meikäläinen käänsi ne suomeksi perjantai-illan ratoksi.

1. Missä määrin tämä musiikki on kokeellista?

2. Onko ennakkokäsityksiä?

3. Onko jo yhtyeen kokoonpano sävellyksellinen elementti?

4. Puhutteleeko tämä musiikki vain muusikkoja ja alan harrastajia?

5. Voiko tästä musiikista tulla "suosittua"?

6. Jos niin kävisi, olisiko se hyvästä?

7. Tyydytäänkö näissä ympyröissä uusintamaan kapitalistisia rakenteita?

8. Onko musiikki kieli vai jotain sen tuolla puolen?

9. Missä määrin tämä musiikki on improvisoitua?

10. Onko oikeastaan tarkoitus oppia tekemään päätöksiä voimatta täysin eritellä tilannetta (ajan ja/tai kykyjen puuttuessa)?

11. Svengaako tämä musiikki?

12. Voiko tämä musiikki osaltaan jarruttaa ilmastonmuutosta?

13. Täytyykö minkä tahansa olla mahdollista milloin vain?

14. Ovatko nämä ympyrät vain pakopaikka häiriintyneille ja elämässään epäonnistuneille ihmisille?

15. Onko helpompaa soittaa vai olla soittamatta?

16. Onko epäonnistuminen eräs asioista, joiden kautta pääsemme pisimmälle?

17. Onko olemassa erilaisia kuuntelemisen tasoja?

18. Kuuntelemmeko improvisaatiota ja sävellystä eri tavoin?

19. Muuntaako äänite avoimen prosessin valmiiksi teokseksi?

20. Täytyykö meidän antaa tälle musiikille lajimääre?

21. Miten voimme välttää paikoilleen juuttumisen?

22. Onko improvisaatio (muotoutumassa oleva) sävellys?

23. Onko mahdollista olla vailla odotuksia?

24. Ennakkoiko musiikki yhteiskunnan kehityslinjoja?

25. Onko tämä taiteen laji ominaista henkilöille, jotka kuuluvat samaan sukupuoleen, samaan rotuun, samaan sosiokulttuuriseen ryhmään ja samalle maantieteelliselle alueelle?

26. Onko hierarkiaton vuorovaikutus mahdollista yhtyeen sisällä?

27. Tarvitsemmeko pyhitetyn tilan?

No comments:

Post a Comment