Tuomo Rainio: Valotuksia (Exposures) / AAVE 2013
Tuomo Rainio: Valotuksia/Exposures
(13.4. Malmisali, between 16.00 - 17.30)
The performance consists of image projections, sound and "playing" a
self-made instrument, which directs both the sound and image in
real-time. On the other hand the show has been influenced by the
precinematic magic lantern -shows and on the other hand it looks like a
photographer working in a dark room. There is no script or exact
choreography - only the situation and it´s conditions: instrument,
material and image. "I am interested in an image which is not a
representation or a record but a presentation, momentary and constantly
changing. (…) The work focuses on digital imaging and the concept of an
image in the state of becoming a picture. Digital image itself is like a
presentation or a play, whose stage is a screen. The images appear and
disappear on the screen one after another. One figure leads to the next
image, until it is covered by the third one emerging." (T.R.)
Tuomo Rainio: Valotuksia/Exposures
(12.4. Malmisali, 16.00 - 17.30 välillä)
Valotuksia/Exposures -mediaperformanssi koostuu kuvaprojisoinnista,
äänestä ja itserakennetun instrumentin "soittamisesta", joka
reaaliaikaisesti ohjaa kahta ensin mainittua. Esitys on saanut
vaikutteita esielokuvallisista taikalyhtyesityksistä tai toisaalta se
muistuttaa valokuvaajaa työskentelemässä pimiössä. Esityksellä ei ole
käsikirjoitusta tai tarkkaa koreografiaa - on vain tilanne ja sille
asetetut reunaehdot: instrumentti, aineisto ja kuva. "Esitykseni
tarkastelee digitaalikuvaa ja kuvallisuutta jatkuvassa valmistumisen
tilassa. Digitaalinen kuva on olemukseltaan presentaatio, esitys, jonka
näyttämönä toimii screen, näyttö. Kuvat ilmestyvät näyttämölle
yllättäen, muuntuvat tarkkailevan katseen alla ja katoavat. Yksi kuva
johtaa toiseen, joka peittyy kolmannen piirtyessä esiin." (T.R.)
BIOGRAFIA (TUOMO RAINIO)
Kuvataiteilija Tuomo Rainio työskentelee monialaisesti valokuva- video-
ja installaatiotaiteen parissa yhdistäen teoksissaan käsitteellisen
lähtökohdan ja digitaalisen tekniikan ilmaisumahdollisuudet. Rainio on
valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Taideteollisesta
korkeakoulusta vuonna 2011. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä
Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britanniassa ja Japanissa. Vuodesta 2005 alkaen
hän on myös aktiivisesti osallistunut kansainvälisiin
ryhmänäyttelyihin. Vuonna 2008 Rainio palkittiin kansainvälisessä
European Month of Photography -näyttelyssä.
BIOGRAPHY (TUOMO RAINIO)
The visual artist Tuomo Rainio is working mainly with digital
photography and video and combining conceptual and technical approaches
in the new forms of expression. Rainio has a Master's degree in arts
from the Aalto University School of Arts, Design and Architecture from
2011. He has had solo exhibitions in Finland, Sweden, the United Kingdom
and Japan. His works have also been frequently shown in international
group exhibitions since 2005. In 2008, Rainio received an award at the
international European Month of Photography exhibition.
Valotuksia/Exposures
My performance consists of image projections, sound and "playing" a
self-made instrument, which directs both the sound and image in
real-time. On the other hand the show has been influenced by the
precinematic magic lantern -shows and on the other hand it looks like a
photographer working in a dark room. There is no script or exact
choreography - only the situation and it´s conditions: instrument,
material and image.
In the performance I use A4-size printed
images as my material. Part of the images are taken by me, but most of
them has been found from different sources. They don´t form a series and
they don´t have a specific order or number. The printed images are
material for the show - there has to be enough of them and they have to
be different from each other, but at the same time they have to form
thematic wholes.
In the same way as the photography and cinema
in their time, digital technology as changed our way of understanding
the images. The specific and typical quality for digital images is the
possibility of bringing all the images together. From this technical and
conceptual starting point it follows, that every image surface (bit
map) includes (computationally) a potentiality to form all possible
images. In other words, all the images are hiding in every image, based
on the mathematical structure of the image.
Althought the
digital technology makes it possible to copy an image without any
information being left out, it also destabilizes the identity of a
single image: an image can be modified without changing it´s identity,
and the question of the limits of an image is asked again. At the same
time, partly following the same development, in the place of our
pictorial idol is the screen. The screen makes real the dream of the
immediate availability of all the images. With this change every screen
is a (virtual) archive, and at the same time more and more archives are
visible (only) on the screen.
In the performance my central aim
is to create a framework, where I manufacture images. I´m not having a
performance with a beginning or an end, or even with a direction, but a
performance where a personal archive opens up temporally on a screen.
Finally the performance functions as a kind of a center, from where the
images which have been manufactured in the performance are catapulted
each to their own directions and continue their life differing from the
original context of the performance. I think that the performance and
it´s documentation (the images born in the show) create the work
together, but are also separated. The pictures of the show can be
presented later as independent works of art.
For me performing
is one form of visual art practice aiming to challenge the boundaries in
presenting images. Presentation is the most original form to the
digital image. Printing or recording the image i.e. on DVD-records makes
otherwise immaterial material an artefact with a physical form.
My earlier video works got me to think about the performance: how to
present a visual work in a way that it can express change and that it
does not withdraw into the state of a static objecthood?
In the
current performances I concentrate on presenting the photographs.
Becoming a (photo)graph and getting the form of the "final" image are
simultaneously present in the show; the image is drawn and destroyed
immediately in a constant change, like it would be bathing in processing
trays revealing its latent features.
Tuomo Rainio
Valotuksia/Exposures
Esitykseni koostuu kuvaprojisoinnista, äänestä ja itserakennetun
instrumentin "soittamisesta", joka reaaliaikaisesti ohjaa kahta ensin
mainittua. Esitys on saanut vaikutteita esielokuvallisista
taikalyhtyesityksistä tai toisaalta se muistuttaa valokuvaajaa
työskentelemässä pimiössä. Esityksellä ei ole käsikirjoitusta tai
tarkkaa koreografiaa - on vain tilanne ja sille asetetut reunaehdot:
instrumentti, aineisto ja kuva.
Käytän esityksessä materiaalina
A3-kokoon tulostettuja kuvia. Osa kuvista on omiani, mutta suurimman
osan olen löytänyt eri lähteistä. Kuvat eivät muodosta sarjaa, eikä
niillä ole esityksen kannalta oleellista järjestystä tai lukumäärää.
Tulostetut kuvat ovat esityksen materiaalia - niitä täytyy olla
riittävästi ja niiden tulee olla keskenään riittävän erilaisia, mutta
samalla niiden tulee myös muodostaa temaattisia kokonaisuuksia.
Samaan tapaan kuin valokuva ja elokuva aikoinaan, digitaalinen
tekniikka on viime aikoina muuttanut tapaamme ymmärtää kuvia.
Digitaaliselle kuvalle erityinen ja tyypillinen ominaisuus on kaikkien
kuvien yhdistämisen mahdollisuus. Tästä teknisestä ja käsitteellisestä
lähtökohdasta seuraa, että jokainen kuvapinta (bittikartta) sisältää
potentiaalisena (laskennallisesti) kaikkien kuvien mahdollisuuden.
Toisin sanoen kaikki kuvat ovat piilevästi läsnä jokaisessa kuvassa
kuvan matemaattisen rakenteen perusteella.
Vaikka digitaalinen
tekniikka mahdollistaa kuvan jäännöksettömän kopioinnin, se samaan
aikaan myös horjuttaa yksittäisten kuvien identiteettiä: kuvaa voidaan
muokata ilman että sen identiteetti muuttuu toiseksi, jolloin kysymys
kuvan rajoista asettuu uudelleen pohdittavaksi. Samaan aikaan, osaksi
samaa kehitystä seuraten, oman aikamme kuvallisen ihanteen paikan on
ottanut näyttö (engl. screen). Näyttö todentaa unelman kaikien kuvien
välittömästä saatavuudesta missä tahansa. Tämän muutoksen myötä jokainen
screeni on (virtuaalinen) arkisto, ja samaan aikaan yhä useampi arkisto
näyttäytyy (vain) screenillä.
Oman esitykseni keskeinen
tavoite on luoda puitteet, jossa valmistan kuvia. Kyse ei ole
esityksestä jolla olisi alku tai loppu, tai edes suuntaa, vaan kyse on
esityksestä jossa henkilökohtainen arkisto avautuu ajallisesti
screenillä. Lopulta esitys toimii eräänlaisen keskuksena, josta
esityksessä valmistuneet kuvat sinkoutuvat kukin suuntaansa ja jatkavat
elämää erillään esityksen alkuperäisestä kontekstista. Oma näkemykseni
on, että esitys ja sen dokumentaatio (esityksessä syntyneet kuvat) ovat
teos yhdessä, mutta myös erikseen. Esityksen kuvia voidaan asettaa
myöhemmin esille myös itsenäisinä teoksina.
Esiintyminen on
minulle yksi kuvataiteellisen työn muoto, jonka tavoitteena on haastaa
kuvan esittämisen rajoja. Erityisen ajankohtaiseksi kuvan esitysmuodon
etsiminen tulee nykyisen digitaalisen (kuva)taiteen kohdalla.
Digitaalisen kuvan ominaisin muoto on presentaatio, esitys. Kuvien
tulostaminen tai videoiden tallentaminen esimerkiksi DVD-levylle tekee
lähtökohtaisesti aineettomasta materiaalista artefaktin, kappaleen.
Aiemmin toteuttamani videoteokset johtivat minut myöhemmin kysymykseen
esityksestä: kuinka esittää kuvataiteellinen teos siten, että se
ilmaisee muutosta eikä vetäydy staattiseen esinemäisyyteen?
Nyt
toteuttamani esitykset keskittyvät valokuvan esittämiseen.
(Valo)kuvautuminen ja "valmis" kuva ovat esityksessä samanaikaisesti
läsnä; kuva piirtyy esiin ja tuhoutuu samalla jatkuvassa muutoksen
tilassa, ikäänkuin kuva olisi vielä pimiön kehitysaltaassa hitaasti
paljastamassa vielä latentit piirteensä.
Tuomo Rainio
No comments:
Post a Comment