Saturday, April 13, 2013

Tuomo Rainio: Valotuksia (Exposures) / AAVE 2013

Tuomo Rainio: Valotuksia/Exposures

(13.4. Malmisali, between 16.00 - 17.30)

The performance consists of image projections, sound and "playing" a self-made instrument, which directs both the sound and image in real-time. On the other hand the show has been influenced by the precinematic magic lantern -shows and on the other hand it looks like a photographer working in a dark room. There is no script or exact choreography - only the situation and it´s conditions: instrument, material and image. "I am interested in an image which is not a representation or a record but a presentation, momentary and constantly changing. (…) The work focuses on digital imaging and the concept of an image in the state of becoming a picture. Digital image itself is like a presentation or a play, whose stage is a screen. The images appear and disappear on the screen one after another. One figure leads to the next image, until it is covered by the third one emerging." (T.R.)

Tuomo Rainio: Valotuksia/Exposures

(12.4. Malmisali, 16.00 - 17.30 välillä)

Valotuksia/Exposures -mediaperformanssi koostuu kuvaprojisoinnista, äänestä ja itserakennetun instrumentin "soittamisesta", joka reaaliaikaisesti ohjaa kahta ensin mainittua. Esitys on saanut vaikutteita esielokuvallisista taikalyhtyesityksistä tai toisaalta se muistuttaa valokuvaajaa työskentelemässä pimiössä. Esityksellä ei ole käsikirjoitusta tai tarkkaa koreografiaa - on vain tilanne ja sille asetetut reunaehdot: instrumentti, aineisto ja kuva. "Esitykseni tarkastelee digitaalikuvaa ja kuvallisuutta jatkuvassa valmistumisen tilassa. Digitaalinen kuva on olemukseltaan presentaatio, esitys, jonka näyttämönä toimii screen, näyttö. Kuvat ilmestyvät näyttämölle yllättäen, muuntuvat tarkkailevan katseen alla ja katoavat. Yksi kuva johtaa toiseen, joka peittyy kolmannen piirtyessä esiin." (T.R.)

BIOGRAFIA (TUOMO RAINIO)
Kuvataiteilija Tuomo Rainio työskentelee monialaisesti valokuva- video- ja installaatiotaiteen parissa yhdistäen teoksissaan käsitteellisen lähtökohdan ja digitaalisen tekniikan ilmaisumahdollisuudet. Rainio on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2011. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britanniassa ja Japanissa. Vuodesta 2005 alkaen hän on myös aktiivisesti osallistunut kansainvälisiin ryhmänäyttelyihin. Vuonna 2008 Rainio palkittiin kansainvälisessä European Month of Photography -näyttelyssä.

BIOGRAPHY (TUOMO RAINIO)
The visual artist Tuomo Rainio is working mainly with digital photography and video and combining conceptual and technical approaches in the new forms of expression. Rainio has a Master's degree in arts from the Aalto University School of Arts, Design and Architecture from 2011. He has had solo exhibitions in Finland, Sweden, the United Kingdom and Japan. His works have also been frequently shown in international group exhibitions since 2005. In 2008, Rainio received an award at the international European Month of Photography exhibition.

Valotuksia/Exposures

My performance consists of image projections, sound and "playing" a self-made instrument, which directs both the sound and image in real-time. On the other hand the show has been influenced by the precinematic magic lantern -shows and on the other hand it looks like a photographer working in a dark room. There is no script or exact choreography - only the situation and it´s conditions: instrument, material and image.

In the performance I use A4-size printed images as my material. Part of the images are taken by me, but most of them has been found from different sources. They don´t form a series and they don´t have a specific order or number. The printed images are material for the show - there has to be enough of them and they have to be different from each other, but at the same time they have to form thematic wholes.

In the same way as the photography and cinema in their time, digital technology as changed our way of understanding the images. The specific and typical quality for digital images is the possibility of bringing all the images together. From this technical and conceptual starting point it follows, that every image surface (bit map) includes (computationally) a potentiality to form all possible images. In other words, all the images are hiding in every image, based on the mathematical structure of the image.

Althought the digital technology makes it possible to copy an image without any information being left out, it also destabilizes the identity of a single image: an image can be modified without changing it´s identity, and the question of the limits of an image is asked again. At the same time, partly following the same development, in the place of our pictorial idol is the screen. The screen makes real the dream of the immediate availability of all the images. With this change every screen is a (virtual) archive, and at the same time more and more archives are visible (only) on the screen.

In the performance my central aim is to create a framework, where I manufacture images. I´m not having a performance with a beginning or an end, or even with a direction, but a performance where a personal archive opens up temporally on a screen. Finally the performance functions as a kind of a center, from where the images which have been manufactured in the performance are catapulted each to their own directions and continue their life differing from the original context of the performance. I think that the performance and it´s documentation (the images born in the show) create the work together, but are also separated. The pictures of the show can be presented later as independent works of art.

For me performing is one form of visual art practice aiming to challenge the boundaries in presenting images. Presentation is the most original form to the digital image. Printing or recording the image i.e. on DVD-records makes otherwise immaterial material an artefact with a physical form.

My earlier video works got me to think about the performance: how to present a visual work in a way that it can express change and that it does not withdraw into the state of a static objecthood?

In the current performances I concentrate on presenting the photographs. Becoming a (photo)graph and getting the form of the "final" image are simultaneously present in the show; the image is drawn and destroyed immediately in a constant change, like it would be bathing in processing trays revealing its latent features.

Tuomo Rainio

Valotuksia/Exposures

Esitykseni koostuu kuvaprojisoinnista, äänestä ja itserakennetun instrumentin "soittamisesta", joka reaaliaikaisesti ohjaa kahta ensin mainittua. Esitys on saanut vaikutteita esielokuvallisista taikalyhtyesityksistä tai toisaalta se muistuttaa valokuvaajaa työskentelemässä pimiössä. Esityksellä ei ole käsikirjoitusta tai tarkkaa koreografiaa - on vain tilanne ja sille asetetut reunaehdot: instrumentti, aineisto ja kuva.

Käytän esityksessä materiaalina A3-kokoon tulostettuja kuvia. Osa kuvista on omiani, mutta suurimman osan olen löytänyt eri lähteistä. Kuvat eivät muodosta sarjaa, eikä niillä ole esityksen kannalta oleellista järjestystä tai lukumäärää. Tulostetut kuvat ovat esityksen materiaalia - niitä täytyy olla riittävästi ja niiden tulee olla keskenään riittävän erilaisia, mutta samalla niiden tulee myös muodostaa temaattisia kokonaisuuksia.

Samaan tapaan kuin valokuva ja elokuva aikoinaan, digitaalinen tekniikka on viime aikoina muuttanut tapaamme ymmärtää kuvia. Digitaaliselle kuvalle erityinen ja tyypillinen ominaisuus on kaikkien kuvien yhdistämisen mahdollisuus. Tästä teknisestä ja käsitteellisestä lähtökohdasta seuraa, että jokainen kuvapinta (bittikartta) sisältää potentiaalisena (laskennallisesti) kaikkien kuvien mahdollisuuden. Toisin sanoen kaikki kuvat ovat piilevästi läsnä jokaisessa kuvassa kuvan matemaattisen rakenteen perusteella.

Vaikka digitaalinen tekniikka mahdollistaa kuvan jäännöksettömän kopioinnin, se samaan aikaan myös horjuttaa yksittäisten kuvien identiteettiä: kuvaa voidaan muokata ilman että sen identiteetti muuttuu toiseksi, jolloin kysymys kuvan rajoista asettuu uudelleen pohdittavaksi. Samaan aikaan, osaksi samaa kehitystä seuraten, oman aikamme kuvallisen ihanteen paikan on ottanut näyttö (engl. screen). Näyttö todentaa unelman kaikien kuvien välittömästä saatavuudesta missä tahansa. Tämän muutoksen myötä jokainen screeni on (virtuaalinen) arkisto, ja samaan aikaan yhä useampi arkisto näyttäytyy (vain) screenillä.

Oman esitykseni keskeinen tavoite on luoda puitteet, jossa valmistan kuvia. Kyse ei ole esityksestä jolla olisi alku tai loppu, tai edes suuntaa, vaan kyse on esityksestä jossa henkilökohtainen arkisto avautuu ajallisesti screenillä. Lopulta esitys toimii eräänlaisen keskuksena, josta esityksessä valmistuneet kuvat sinkoutuvat kukin suuntaansa ja jatkavat elämää erillään esityksen alkuperäisestä kontekstista. Oma näkemykseni on, että esitys ja sen dokumentaatio (esityksessä syntyneet kuvat) ovat teos yhdessä, mutta myös erikseen. Esityksen kuvia voidaan asettaa myöhemmin esille myös itsenäisinä teoksina.

Esiintyminen on minulle yksi kuvataiteellisen työn muoto, jonka tavoitteena on haastaa kuvan esittämisen rajoja. Erityisen ajankohtaiseksi kuvan esitysmuodon etsiminen tulee nykyisen digitaalisen (kuva)taiteen kohdalla. Digitaalisen kuvan ominaisin muoto on presentaatio, esitys. Kuvien tulostaminen tai videoiden tallentaminen esimerkiksi DVD-levylle tekee lähtökohtaisesti aineettomasta materiaalista artefaktin, kappaleen.

Aiemmin toteuttamani videoteokset johtivat minut myöhemmin kysymykseen esityksestä: kuinka esittää kuvataiteellinen teos siten, että se ilmaisee muutosta eikä vetäydy staattiseen esinemäisyyteen?

Nyt toteuttamani esitykset keskittyvät valokuvan esittämiseen. (Valo)kuvautuminen ja "valmis" kuva ovat esityksessä samanaikaisesti läsnä; kuva piirtyy esiin ja tuhoutuu samalla jatkuvassa muutoksen tilassa, ikäänkuin kuva olisi vielä pimiön kehitysaltaassa hitaasti paljastamassa vielä latentit piirteensä.

Tuomo Rainio

VIRVATULET (GHOST LIGHTS) / AAVE 2013

LAUANTAI 13.4. 3pm / SATURDAY 12.4. klo 15.00
VIRVATULET 13´Malmitalolla (Ala-Malmin tori 1)

"PIILOSSA - NÄKYVISSÄ"

BRAUN - SUNILA - KASITONNI - IJÄS - SAKSMAN - MATIKKA

Yhteistyössä AV-arkin kanssa toteutetussa näytöksessä teemana on eräänlainen "piiloleikki" sen välillä mikä on piilossa ja mikä näkyvissä. Ulu Braun sijoittaa 1920-luvun henkisiä esoteerisia kohtauksia Berliinissä sijaitsevaan kylmän sodan aikaiseen kuunteluasemaan. Outi Sunilan teoksessa joukko sotilaita eksyy metsässä toisistaan. Anssi Kasitonni kuvaa ihmishavaitsijalta huomaamatta jääviä seuraamuksia ja yhden "ihmeen". Maija Saksmanin teoksen esittämän mennen ajan maalaistuvan kohtaukseen tunkeutuu hetkellisen kauhun elementti. Jan Ijäs dokumentoi kahta luonnolliseksi osaksi maisemaa naamioituvaa jätesaarta. Tommi Matikan supersankarit elävät tietokonepelielämää omassa todellisuudessaan afrikkalaisen kylän kattojen yllä - kunnes peli päättyy.

ULU BRAUN: TOWER OF INVINCIBILITY 15:52
OUTI SUNILA: PLATOON 7:40
ANSSI KASITONNI: BUTTERFLY`S EFFECT 9:05
MAIJA SAKSMAN: DON`T TOUCH 1:23
JAN IJÄS: TWO ISLANDS 5:10
TOMMI MATIKKA: SMALL HEROES 2:21

Kokonaispituus 41,5 min.

GHOST LIGHTS 13´- "HIDE AND SEEK"

Things tend to hide and seek in this screening. Ulu Braun posits 1920´s style
esoteric scenes on the cold war listen station in Berlin. In Outi Sunila´s work a group of soldiers is dispersing in a forest. Anssi Kasitonni shows causalities and a miracle in a scale unnoticed to a human observer. Maija Saksman presents a horrific scene inside a rustic house and Jan Ijäs documents two islands made of waste. Tommi Matikka´s super heroes live their computer game lives on the roofs and electric lines of a small African village - until the game is over.

Friday, April 12, 2013

PARACINEMATIC ENCOUNTERS -SEMINAR / AAVE 2013


AAVE - ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT ESITTÄÄ:
PARACINEMATIC ENCOUNTERS -SEMINAARI JA LAURA MINICI ZOTTIN LUENTOPERFORMANSSI KUVATAIDEAKATEMIASSA

Perjantaina 12.4.2013
Klo 12:00 Bruce McClure (US), Sami van Ingen (FI) & Marek Pluciennik (PL/CA/FI)
Klo 14:30 Laura Minici Zotti (IT)

Perjantaina Kuvataideakatemiassa pidettävässä seminaarissa järjestämme kaksi sessiota, joista ensimmäisessä taiteilijat Bruce McClure, Sami van Ingen ja Marek Pluciennik puhuvat taiteestaan ja käyttämästään tekniikasta. Toisessa sessiossa Padovassa sijaitsevan Museo del Precineman johtaja Laura Minici Zotti pitää luentoperformanssin, jossa rekonstruoidaan taikalyhtyesitys Charles Dickensin matkasta Italiassa.

SESSION I: PARAELOKUVALLISIA KOHTAAMISIA
(Presentaatiot ja paneelikeskustelu)

Esittelemme kolme elokuvaperformanssien tekijää, jotka kertovat työstään. Heitä voisi luonnehtia myös "paraelokuvan", elokuvan materiaalisen ilmenemisen laajentamisen taitajiksi. Mitä on paraelokuva? Avaamme käsitettä hieman ja kysymme sitä myös heiltä.

BRUCE MCCLURE
Bruce McClure on arkkitehtitaustainen brooklynilainen kokeellinen elokuvantekijä ja liikkuvan kuvan maagikko, joka luo hätkähdyttäviä valo- ja ääniperformansseja tuunatuilla 16mm-projektoreillaan filmiloopeillaan ja kitaraefektipedaaleillaan. McClure manipuloi projektoreitaan, valoja ja ääniä livenä muusikon tapaan, täyttäen esiintymistilan sykkivällä, välkkyvällä minimaalisella valo-äänipulssilla. Näin syntyvän esityksen voi kokea niin äänenä kuin kuvanakin.

SAMI VAN INGENin teoksia on esitetty monella kansainvälisellä festivaaleilla ja esitysareenoilla. Yksi hänen työnsä painopisteistä on elokuvallisen koneiston ja sen rajojen tutkiminen. Hänen yhteistyökumppaneihinsa lukeutuvat muun muassa elokuvantekijät Philip Hoffman ja Bruce Baillie sekä säveltäjä Petri Kuljuntausta. Van Ingen valmistui taiteen tohtoriksi vuonna 2012, jolloin julkaistiin myös hänen kirjansa "Moving Shadows" Kuvataideakatemian kustantamana.

MAREK PLUCIENNIK on elokuva- ja videotaiteilija. Hän on kiinnostunut projisointiajasta, haptisesta visuaalisuudesta, elokuvan materiaalisuudesta ja intuitiosta. Hän on kehittänyt projisointifilmiperformanssin, jossa filmiä sulatetaan sitä projisoidessa. Vuonna 2010 hän lyöttäytyi yhteen äänitaiteilija James Andeanin kanssa muodostaakseen Plucié/DesAndesin. Hänen elokuviaan ja videoita on esitetty mm. Images Film Festivalilla Torontossa, Tampereen lyhytelokuvajuhlilla sekä taidegallerioissa Puolassa, Ruotsissa, Unkarissa ja Suomessa.

LAURA MINICI ZOTTI
Laura Minici Zotti on vuodesta 1975 lähtien toiminut Padovan Museo del precineman johtajana. Hän on myös taitava taikalyhtydiojen esittäjä. Vuonna 2008 hän vastaanotti kansainvälisen Jean Mitry -palkinnon Pordenonen mykkäelokuvafestivaalilla kulttuurin hyväksi tekemästä työstään ja esielokuvallisuutta koskevan tiedon levittämisestä. Hän sai vuonna 2010 kulttuurityön Premio Donna Eccelente -palkinnon ja sen jälkeen Vittorio de Sica -palkinnon.

MUSEO DEL PRECINEMA
Padovassa sijaitseva Museo del precinema, esielokuvallisten esityslaitteiden museo on perustettu vuonna 1998 Palazzo Angeliin, 1400-luvun rakennukseen Prato della Vallessa. Se sijaitsee Padovan historiallisen kaupungin keskellä. Museossa säilytetään ja pidetään esillä optisia instrumentteja ja alkuperäisiä käsinmaalattuja taikalyhtydioja 1700- ja 1800-luvuilta. Yksinkertaisempien laitteiden lisäksi esillä on monimutkaisempia välineitä fenakistoskoopista ja praksinoskoopista zoetrooppiin ja moniin erilaisiin taikalyhtyihin. Museoon kuuluu myös mm. jaavalainen varjoteatteri 1800-luvun lopulta ja camera obscura.

Tapahtumapaikka: Auditorio, Kuvataideakatemia, Kaikukatu 4

http://www.aavefestival.org/

**********

AAVE - ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT PRESENTS:
SEMINAR AT FINNISH ACADEMY OF FINE ARTS

Friday 12.4.2013
12:00 Bruce McClure (US), Sami van Ingen (FI) & Marek Pluciennik (PL/CA/FI)
14:30 Laura Minici Zotti (IT)

On Friday a seminar in two parts will be held at the Academy of Fine Arts. In the first session artists Bruce McClure, Sami van Ingen and Marek Pluciennik will discuss their work and methods in a panel discussion. Laura Minici Zotti, the director of Museo del precinema in Padua will then have a lecture performance where she reconstructs a Laterna Magica show about Charles Dickens’ travel to Italy.

SESSION I: PARACINEMATIC ENCOUNTERS
(Presentations and a panel discussion)

We introduce three artists who make film performances, treating the celluloid film "live". They could be seen as practioners of paracinema, a practice of expanding the material expression in cinema. What is paracinema? We open the concept a bit, and ask about it also from the filmmakers.

BRUCE MCCLURE
Bruce McClure is a Brooklyn-based experimental filmmaker, a moving-image magician, who uses specially-modified 16mm projectors, film loops and guitar effects pedals in his astonishing performances. McClure manipulates the projectors, light, and sound creating a flickering environ- ment filled with a minimal pulsating beat, which is as much sound as image.

SAMI VAN INGEN
Sami van Ingen ́s works have been screened in many national and international festivals and venues. one of the main characteristics of his work is an examination of the cinematic apparatus itself and the boundaries within it. His collaborators include filmmakers Philip Hoffman and Bruce Baillie, as well as composer Petri Kuljuntausta. van Ingen ́s artist ́s book “Moving shadows” was published by the Finnish academy of Fine Arts in 2012 as part of his doctoral dissertation.

MAREK PLUCIENNIK
Marek Pluciennik is a film and video artist. His preoccupations are projection time, haptic visuality, film materiality, intuition. He has developed a projection film performance in which he melts film while projecting it. In 2010 he joined forces with sound artist James Andean to form Plucié/DesAndes. His films and video have been screened in Images Film Festival in Toronto, International Short Film Festival in Tampere, as well as contemporary art galleries in Poland, Sweden, Hungary and Finland.


Venue: Auditorium, Finnish Academy of Fine Arts, Kaikukatu 4

SESSION II : LAURA MINICI ZOTTI

LAURA MINICI ZOTTI
Since 1975, Laura Minici Zotti, director of the Museum and also skilled “lanternist”, has spread the knowledge of precinema throughout the world giving her magic lantern shows. In 2008 she received the prestigious international Jean Mitry prize at the Silent Film Festival of Pordenone for her constant cultural service and dissemination of the knowledge of Precinema. In 2010 she recived the Premio Donna Eccelente for culture and recently the Premio Vittorio De Sica.

MUSEO DEL PRECINEMA
The Museum of PRECINEMA, founded in 1998, is based in the Palazzo Angeli, a 15th Century building in Prato della Valle, in the centre of the historic city of Padua. The Museum preserves and displays the optical instruments and original hand-painted magic lantern slides, dating back to the 18th and 19th Centuries. Alongside simple devices there are also more complicated instruments like the pheneakistoscope, praxinoscope zoetrope and magic lanterns of many different kinds. Finally, there are a is also a Javanese shadow theatre dating from the end of the 19th Century and a camera obscura.

Venue: Auditorium, Finnish Academy of Fine Arts, Kaikukatu 4

http://www.aavefestival.org/

YOKOTAI IN SANDRO 12.4 / AAVE 2013


AAVE - ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT:
VJ SESSION - YOKOTAI PRESENTS NINETIES SYSTEM (Live music + Dj Set)

AV-ryhmä Yokotai tarjoaa live-esityksessään kaikkea sitä, mistä ryhmän innostus kumpuaa: 1990-luvun alun tekno-housesta! Elokuvallisin ääninäyttein maustetun sielukkaan musiikin työkalut ovat rumpukone, syntetisaattori ja sampler. Kokonaisuutta rytmittää tummanpuhuvat visuaalit. Illan päätteeksi musiikki jatkuu vielä Yokotain kulmikkaalla dj-setillä linjanaan itse Detroit techno ja Chicago house.

Tapahtumapaikka: Bar Sandro, Kolmas Linja 17, Helsinki
http://www.aavefestival.org/

Kuva: Antti Ahonen

**********

AAVE - ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT:
VJ SESSION - YOKOTAI PRESENTS NINETIES SYSTEM (Live music + Dj Set)

AV group Yokotai offers a live performance, which presents the group's real source of enthusiasm: the early 1990's techno house! Audio samples from the movies give a little spice for a soulful music, which consists of tools like a drum machine, a synthesizer and a sampler. Gloomy visuals gives more rhythm for the whole set. The evening will continue with a sharp Yokotai DJ set with the real Detroit techno and Chicago house

Venue: Bar Sandro, Kolmas Linja 17, Helsinki
http://www.aavefestival.org/


Kuva: Antti Ahonen

Thursday, April 11, 2013

AAVE OPENING IN MALMITALO 11.4

SAMI VAN INGEN: HATE
12 minutes, 35mm film. Cinemascope (1:2.35), silent. Premiered at UnionDocs, New
York, June 2012.

In 1959, Soviet film director Aleksandr Ptushko (1900 - 1973) directed a feature film titled Sampo, which was loosely based on the F
innish national epic Kalevala and which was in part filmed with two cameras simultaneously. In Hate a stereoscopic image is appropriated from Sampo to form "a happening" between two different perspectives and intended to play with the possibility of exposing the hidden landscape of the mythical Kalevala. The implications of portraying "the Other" in Ptushko´s depiction of Kalevala is also exposed. The
stroboscopic effect of the film contrasts with the pictorial content that follows traditional narrative lines: the abduction of the fair maiden, the events lead to a disgraced and defensive suitor, who, once defeated, exits the set sulking.

FRIEZE FILM TOURING PROGRAMME
(Some of you have seen this programme in BLINKITY-BLINK)
THU 11.4.2013, Juhlasali, 18:00

Apichatpong Weerasethakul: The Anthem (2006, 5min)
The Thai ritual of playing the royal anthem before a feature film presentation in order to honour the king was the point of departure for Weerasethakul’s 35mm film. This ceremonial procedure is one of hundreds that take place on a daily basis in Thailand. The Anthem (2006) was conceived as a blessing, to take place at the beginning of each screening.

Shahryar Nashat: Quad (2010, 11min)
Shahryar Nashat’s new video continues his desire-inflected dialogue with the art of artists Nairy Baghramian, Julian Göthe, Hilary Lloyd and Luigi Ontani.

Stephen Sutcliffe: Writer in Residence (2010, 5min)
Sutcliffe poses the melancholic hallucination that is Adrian Leverkühn’s meeting with the Devil in Thomas Mann’s Doctor Faustus (1947) in direct counterpoint to the conversation by Colin Wilson in his book The Outsider (1956). Sutcliffe returns to his characteristic theme of (artistic) self-doubt with prognoses, remedies and worst-case scenarios.

Elizabeth Price: The Tent (2010, 9min)
Every aspect of the video has been extorted from the book Systems (1972), a catalogue of an exhibition by artists associated with the eponymous 1970s British group: Richard Allen, John Ernest, Malcolm Hughes, Colin Jones, Michael Kidner, Peter Lowe, James Moyes, David Saunders, Geoffrey Smedley, Jean Spencer, Jeffrey Steel and Gillian Wise Ciobotaru.

Linder: Forgetful Green (2010 21min)
“Like every work I make, my new film Forgetful Green is taken from a location defined by John Bunyan in The Pilgrim’s Progress (1678) as “the most dangerous place in all these parts.” Bunyan describes the tale as being “delivered under the similitude of a dream,” and my early arrival at a rose field in Colchester in mid-July, directly after my 13-hour performance The Darktown Cakewalk: Celebrated from the House of FAME (2010), seemed wholly dreamlike…”

Jess Flood-Paddock: Island – A Regime (2010 3 min)
Island, A Regime is a new video work filmed on a mobile phone. The non-linear narrative tone throughout aims to create a mood associated with travelling and observing. The unseen traveller and watcher who is also the video-maker, is an implied presence – a private and secretive observer who records ‘the sites’. The work attempts to provide a counterpoint to the often laborious process of filmmaking – involving tripods, grips and re-takes – by focusing on idleness, leisure and simple means

Wilhelm Sasnal: Europa (2007, 3min)
Originally made on 16mm –film, Europa is an inherently structuralist film which contents are part defined by its prescribed three-minute duration. The first half of the film comprises a series of descriptions of its material properties and where it was produced, how the rest of film will be structured and when the soundtrack will start.

Bonnie Camplin: Special Afflictions by Roy Harryhozen (2006, 5min) Inspired by Jack Cardiff’s British horror movie The Mutations (1970), in which a crackpot scientist attempts to fuse humans with strains of plant life, Camplin’s film describes a quintessentially British drawing-room play in which a group of fairground performers have each been inflicted with a cinematic special effect.

Miguel Calderón: Guest of Honour (2006, 6min)
Guest of Honor follows a family one Sunday afternoon as they head into the woods for a picnic; befriending a young deer on their excursion, the family enjoy and encourage the new addition to their party until the animal’s overactive bowel movements put an unpleasant end to their rural outing.

+

7.30pm LIVE CINEMA -performance DÉRIVE BY HANNU KARJALAINEN & TIMO TUHKANEN

Dérive is a new audiovisual project by Hannu Karjalainen, which brings together the artist´s both channels of expression. In the performance we see videos, which Karjalainen has filmed when he has worked in artist residencies in different parts of the world, i.e. in Shanghai, Paris, Oslo and Berlin. Karjalainen and Tuhkanen play live electronic music channeling urban wanderings
in an unorthodox and free-spirited way.

LIVE CINEMA: HANNU KARJALAINEN FEAT. TIMO TUHKANEN – DÉRIVE
THU 11.4.2013, Juhlasali, 19:30

Hannu Karjalainen is best known as video artist (i.e. from The Young Artist of the Year exhibition in 2009) but he has also operated as a musician, releasing two albums of dreamy, electronic lo-fi instrumental music using the name Hannu (Worms in my Piano, 2007 and Hintergarten, 2009). Recently Karjalainen is concentrating in creating deep house -music of his own kind and building a solo exhibition to Alvar Aalto -museum. His works are currently exhibited in group exhibitions in New York and Berlin.

In AAVE Karjalainen performs together with Timo Tuhkanen. Tuhkanen is a finnish composer, guitarist, percussionist, poet, translator and visual artist. He works in a multidisciplinary way in the crossroads of contemporary music, visual arts and cinema.

The performances and screenings are shown in Malmitalo:
Place: Malmitalo, Ala-Malmin tori 1, Malmi.
Train: K, I, N and T.
Buses: 52A, 54, 54B, 69, 70, 70T, 73, 73N, 76A, 76B, 77A, 78, 79, 512, 519 and 520.

http://www.malmitalo.fi/yhteystiedot

http://maps.google.com/maps?hl=fr&client=firefox-a&hs=7oq&rls=org.mozilla:fr:official&q=malmitalo+map&psj=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45107431,d.bGE&biw=1428&bih=685&um=1&ie=UTF-8&sa=X&ei=eUpmUeyVLISJ4AT41oGYBw&ved=0CAgQ_AUoAg

AAVE festival catalogue (pdf, 3mb):
http://www.aavefestival.org/AAVE2013_catalogue_lowres.pdf

**************************WELCOME!********************************************

--------------------------------------------------------------------------------"Mitä
enemmän taloissamme on valoa, sitä enemmän niiden seinistä tihkuu aaveita." -
Italo Calvino

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

"The more enlightened our houses are, the more their walls ooze ghosts"
- Italo Calvino
--------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, April 10, 2013


TERVETULOA AAVE WARM UP -TILAISUUTEEN TÄNÄÄN klo 19!

Tervetuloa tänään AAVE-festivaalin lämmittelytapahtumaan Borg Soundlab -äänistudioon (Linnankatu 7, Katajanokka). Illan aikana kuullaan kokeellinen improkeikka muusikoilta Libero Mureddu (kosketinsoittimet), Eero Savela (trumpetti) ja Moritz Cartheuser (kitara). Borg Soundlabissa on myös esillä italialaisen videotaiteilija Antonello Matarazzon teoksia. Vapaa pääsy.

t. inhimillinen voimavaraolentonne Kari

WELCOME TO AAVE WARM UP TODAY at 7pm!

Welcome to the AAVE Alternative AudioVisual Event warm-up to sound studio Borg Soundlab (Linnankatu 7, Katajanokka). Our warm-up event is open to all festival audience and artists. During the evening we will hear an experimental improvised music performance by Libero Mureddu (keyboards), Eero Savela (trumpet) and Moritz Cartheuser (guitar). Borg Soundlab will also host the video art works of Antonello Matarazzo (IT). Free entry.

best,

your human resource being in moving image Kari Y.


ARTISTS BIO (in English):

LIBERO MOREDDU

Libero Mureddu, Italian-French composer and pianist based in Helsinki since 2003. He studied Piano and Composition at the Conservatory "G. Verdi" of Milano and Music Technology at the Sibelius Academy in Helsinki. Active pianist in the field of improvised music, with long-standing collaborations with Giovanni Falzone and the Chant Trio. As composer his main interests are in the field of computer-assisted algorithmic composition and in the exploration of the connections between composition and improvisation.

EERO SAVELA

Eero Savela is a trumpet player who has worked in various bands; for example Soul Captain Band, the Soul Investigators, Bad Ass Brass Band, Peloton and Paukkumaissi. He has also worked in many new circus, dance and theatre productions. As a main interest he says improvisation and composing.

MORITZ CARTHEUSER

Moritz Cartheuser is a finnish/german musician working in Helsinki and Berlin. He plays guitar in various groups in the genre of improvised music and jazz. His musical studies were directed by i.a. Kurt Rosenwinkel, John Hollenbeck and David Friedman at Jazz-Institut-Berlin. Musical projects reach from collaborations with "Art Zentral" and "HUM" to experimental soundscapes for exhibitions in the frame of "world design capital 2012".

ANTONELLO MATARAZZO

Antonello Matarazzo is a painter, director and video artist. The core of his research is based on the ambiguity between still image and motion. The link between his painting, video and video installations is his tendency to the exploration of introspective and anthropological aspects. Matarazzo is an exponent of Medialismo, an Italian movement that postulate different media interaction. His work was shown also in 2009 and 2011 editions of the Venice Biennale.

....

"Mitä enemmän taloissamme on valoa, sitä enemmän niiden seinistä tihkuu aaveita." - Italo Calvino

AAVE Alternative AudioVisual Event on liikkuvan kuvan taidetta eri muodoissaan juhliva festivaali, joka palaa kummittelemaan Helsingin kaduille 11.-14.4.2013. Pääareenamme on Malmitalon kulttuurikeskus. Festivaalin infopisteenä toimii Lasipalatsin Tovi -näyttelytila ja klubiesiintyjämme Yokotain gallerianäyttely on esillä Galleria Sorbuksessa koko festivaaliviikon ajan. Kaikki AAVEen esitykset ovat ilmaisia.

AVAJAISET

Festivaalin avajaiset ovat Malmitalolla torstaina 11.4 klo 17.30, tervetuloa! Tilaisuudessa esitetään Sami van Ingenin 35mm stereoskooppinen elokuva Hate (2012), brittiläisen Frieze Foundationin videokooste Frieze Film Touring (mukana myös mm. elokuvaohjaaja, Documenta13 -taiteilija Apitchapong Weerasethakulin ja Turner-palkinnon 2012 voittaneen Elizabeth Pricen teokset) sekä videotaiteilijana tunnetun Hannu Karjalaisen (feat. Timo Tuhkanen) live cinema -esitys Dérive. Tervetuloa!

SEMINAARI

Perjantaina 12:00 - 17:00 Kuvataideakatemiassa pidettävässä seminaarissa järjestämme perjantaina kaksi sessiota, joista ensimmäisessä taiteilijat Bruce McClure, Sami van Ingen ja Marek Pluciennik puhuvat taiteestaan ja käyttämästään tekniikasta. Toisessa sessiossa Padovassa sijaitsevan Museo del Precineman johtaja Laura Minici Zotti pitää luentoperformanssin, jossa rekonstruoidaan taikalyhtyesitys Charles Dickensin matkasta Italiassa. Tilaisuus järjestetään yhdessä tila-aikataiteiden ja yleisen opetuksen suuntautumisvaihtoehtojen kanssa. Lämmin kiitos! (Tapahtumapaikka: Auditorio, Kuvataideakatemia, Kaikukatu 4).

Seminaarin jälkeen ohjelma jatkuu perjantaina Malmitalolla Makamatsu Kojin elokuvan "11.25 The day Mishima chose his own fate" (2012) ja McCluren filmiperformanssin "This Archipelago's First Visiting" myötä. Tervetuloa!

Lataa koko festivaalikatalogi (pdf, 3mb):

AAVEen pääjärjestäjät ovat kansainvälinen kulttuuriyhdistys KAiKU, Kokeellisten taiteiden nomadinen akatemia ja Helsingin kulttuurikeskus.

**********

"The more enlightened our houses are, the more their walls ooze ghosts" - Italo Calvino

AAVE (in English: ghost) will be back haunting the streets of Helsinki 11.-14.4.2013. Our main venue is the cultural center Malmitalo. The festival info-point is situated in Lasipalatsi's exhibition space Tovi and the exhibition by Yokotai-group is open through the week in Gallery Sorbus 1pm - 6pm every day. All events are free!

The opening is in Malmitalo 11.4 starting 5.30 pm with Sami van Ingen´s 35mm stereoscopic film Hate (2012), a screening of Frieze Film Touring of new artists works commissioned by Frieze Foundation (including film director and Documenta13 artist Apitchapong Weerasethakul and Turner price winner 2012 Elizabeth Price), ending with Hannu Karjalainen´s (feat. Timo Tuhkanen) live cinema -gig Dérive. Welcome!

On Friday a seminar in two parts will be held at the Academy of Fine Arts. In the first session artists Bruce McClure, Sami van Ingen and Marek Pluciennik will discuss their work and methods in a panel discussion. Laura Minici Zotti, the director of Museo del precinema in Padua will then have a lecture performance where she reconstructs a Laterna Magica show about Charles Dickens’ travel to Italy (Venue: Auditorium, Finnish Academy of Fine Arts, Kaikukatu 4). The seminar is organised together with Time & Space and General Studies - Warm thanks! After the seminar the programme continues in Malmitalo with a movie by Wakamatsu Koji "11.25 The day Mishima chose his own fate" (2012) and McClure´s film performance "This Archipelago's First Visiting". Welcome!

Download the festival catalogue (pdf, 3mb):

The main organisers of AAVE are Culture organisation KAiKU, Nomadic Academy of Experimental Arts and City of Helsinki Cultural Office.

Friday, April 5, 2013

I recommend this screening in Orion today, if you missed the first one on Tuesday. It belongs to the series Cinéma Deleuze, curated by me and Janne Vanhanen...
http://www.kava.fi/esitys/cinema-deleuze-avantgarde/7248.

Some info about the films and their directors:

Wavelength (1967) by Michael Snow, Color, 16mm, 45 mins

Michael Snow’s film Wavelength (1967) remains one of the most influential points
in world cinematography. One of the most common mistakes made while describing
this work to an uninformed individual is made when Wavelength is referred to as
“a single zoom shot for forty minutes”. This continuity is in fact achieved
through the editing process, which is an important composing part and deserves
a deeper discussion later in this essay. Michael Snow created a landmark film
that is far from simple.

Wavelength is a forty-five minute long film, which sees a consequential
progression from a long shot of an interior space –an almost empty room, to an
extreme close-up of an image of waves. Throughout the film the image undergoes
rapid colour and exposure changes, suggesting different times of the day and
use of various types of developing stock. A loose narrative is also present
seeing two women supposedly moving into the flat, and a male figure falling
dead. Some of the plot is told through the sound, which also acts as a divide
between the exterior and the interior space, accumulating the viewers’
attention on one of the other plane for some period of time within the film.
(Olga Koroleva)

Biography:
Michael James Aleck Snow (1929- ) is a Canadian painter, sculptor, filmmaker,
photographer and musician. Between 1961 and 1967, mostly while living in New
York, Snow produced work in the Pop-art mode based on the silhouette of a young
woman, entitled Walking Woman. A series of 11 stainless steel sculptures of the
image was created for the Ontario pavilion at Expo 67. After moving to New York
in 1964, he made films regarded as minimalist and structural, such as New York
Ear and Eye Control (1964) and Wavelength (1966-67). His work is concerned with
the nature of media themselves, with perception and with the interrelation of
language, sound and meaning. Snow has been the subject of exhibitions and
retrospectives in Toronto, Vancouver and Paris.

Diploteratology Or Bardo Follies by Owen Land  USA, 1967, 7 minutes
Colour, Silent, 16mm

A loop-printed image of a water flotilla carrying a woman is manipulated by
editing, burning, and slow-motion rephotography to create an abstract essay on
the pursuit of the "pure light" from the follies of daily life.

A paraphrasing of certain sections of the Bardo Thodal (Tibetan Book of the
Dead) in motion picture terms. Not to be confused with other films which have
done the same thing in dramatic or literary terms via motion pictures.
This is an analogical film, and in order to understand it one must be acquainted
with the process by which it was made. An image was selected, in this case the
image of a woman hired to be part of the display at an amusement park waving to
a passing boat filled with tourists. One of the tourists is filming her with a
'home movie' camera. Frames from this image were then heated in a specially
modified projector, projected and refilmed. The melting of the film engenders
all of the subsequent 'images'. The analogy is between this process and basic
operating procedures of the system of which we are all a part, sometimes called
'creation'; the suggestion is that death (the destruction of the initial image)
is not an end but merely the next stage. perhaps the amusement park scene is
only a preparation for its transformation into the 'diploteratological' (a word
meaning a monster with two heads or other bodily parts which it would normally
only have one of) images. There are three main types of 'abstract' images:
macrocosmic, suggesting planets; visionary, suggesting mythical battle scenes;
and microcosmic, suggesting cellular structures. - G.L.

George Landow´s aka Owen Land´s obituary from The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/film/2011/aug/28/george-landow-obituary

Springity-spring to all,

Kari

Wednesday, April 3, 2013

AAVE – ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT 11. – 14.4.2013

"Mitä enemmän taloissamme on valoa, sitä enemmän niiden
seinistä tihkuu aaveita." -Italo Calvino

Neljäs kansainvälinen liikkuvan kuvan AAVE –festivaali järjestetään
11.–14.4.2013, päätapahtumapaikkanaan Malmitalon kulttuurikeskus (Ala-Malmin
tori 1, Helsinki). AAVE on näkemykseltään tavanomaisen festivaalin
rajoja laajentava tapahtuma, joka tuo esiin liikkuvan kuvan eri ilmenemismuodot
varhaisista tekniikoista uusimpaan digitaaliseen kuvaan. Tänä
vuonna painopiste on filmipohjaisissa performansseissa.

LIVE CINEMA
Päävieraamme Bruce McClure (US) käyttää modifioituja 16mm -elokuvaprojektoreita,
joiden avulla filmin kohinasta muodostuu rytmejä - valon ja äänen totaalista
musiikkia. Sami van Ingenin Primäärien äänimaiseman soittavat livenä Petri
Kuljuntausta ja Henri Lindström. Marek Pluciennikin (PL/CA/FI) ja muusikko
James Andeanin (CA/FI) esityksessä elokuvafilmiä käsitellään mm. sulattaen,
polttaen ja digitaalisen manipulaation keinoin.

Monitaiteisuutta edustaa myös Liquid-ryhmän tanssi- ja musiikkipeformanssi
Sugar. Ryhmään kuuluvat tanssijat Giorgio Converito (IT/FI) ja Terhi Vaimala
sekä muusikot Libero Mureddu (IT/FI) ja Moritz Cartheuser (DE/FI). Heidän
esitystään säestää Pluciennikin performatiivinen live-video.

Live-esityksessään Valotuksia / Exposures Tuomo Rainio tutkii, kuinka
digitaalikuva ja kuvallisuus itsessään voivat olla jatkuvassa kehkeytymisen
tilassa. Avajaisissamme esiintyy niin liikkuvan kuvan tekijänä, valokuvaajana,
mediataiteilijana kuin musiikintekijänäkin tunnettu Hannu Karjalainen
folktronisella musiikillaan, jota säestävät liikkuvat kuvat.

OISHII -JAPANILAINEN ART HOUSE
Oishii –sarja tarjoaa perinteisesti kolme pitkää japanilaista art
house -elokuvaa, joissa näkyy vahvasti ohjaajien henkilökohtainen
kädenjälki. Tänä vuonna OISHII-elokuvamme ovat Shinya Tsukamoton raju Gemini,
Koji Wakamatsun Mishima-elokuva 11/25 The Day Mishima Chose His Own Fate ja Jon
Ichikawan minimaalisin elein etenevä Toni Takitani.

EN GARDE 1! VIDEOTAITEEN KLASSIKKOJA
Niin uutta kuin vanhempaakin avantgarden terävintä kärkeä esittävään En Garde!
-sarjaan kuuluu tänä vuonna kolme esitystä. Tänä vuonna on kulunut 50 vuotta
Nam June Paikin näyttelystä, joka aloitti videotaiteen vakiintumisen omaksi
taiteenlajikseen. Juhlistamme videotaiteen 50-vuotisjuhlaa esittämällä kolme
vanhan koulukunnan teosta analogisen videon aikakaudelta, tekijöinään Woody ja
Steina Vasulka sekä scratch videon pioneereihin kuuluva Gorilla Tapes -ryhmä.

EN GARDE 2 - UUSIA TEOKSIA
Avajaisissamme esitämme Sami van Ingenin Haten, 12-minuuttisen kokeellisen
stereoskooppinen elokuvan, jonka lähtökohtana on suomalais-neuvostoliittolaisen
yhteistuotantoelokuvan Sampo (1959) kuvamateriaali. Ajaisissamme esitämme myös
tuoreita Frieze Foundationin tilaamia Frieze Art Fair -taidemessuilla
esitettyjä liikkuvan kuvan teoksia, joiden tekijöihin lukeutuu mm. arvostettu
elokuvaohjaaja ja Dokumenta13 -taiteilija thaimaalainen Apichatpong
Weerasethakul sekä vuoden 2012 Turner-palkinnon voittaja Elizabeth Price.
Weerasethakulin teoksella on  erityinen, thaimaalaiseen kulttuuriperintöön
liittyvä seremoniallinen tehtävä. Kolmannessa En Garde! -näytöksessä nähdään
näkemyksellisiä yhden otoksen teoksia Mihaly Iványin vavisuttavasta, Cannesin
kultaisen palmun parhaana lyhytelokuvana aikoinaan napanneesta
Tuuli-lyhytelokuvasta Daniel Kötterin vaikuttavaan 43-minuuttiseen, Puolan
post-kommunistisen kulttuurin kehitystä peilaavaan teokseen Neues Theater.
Virvatulet ’13 esittää puolestaan valikoiman AV-arkin levitykseen kuluneen
vuoden aikana tulleista teoksista.

SEMINAARI JA LUENTOPERFORMANSSI
Perjantaina 12.4. Kuvataideakatemiassa järjestetään seminaari, jossa Bruce
McClure ja Sami van Ingen puhuvat projektoriperformanssista. Toisessa
Kuvataideakatemiassa samana päivänä järjestettävässä sessiossa Padovassa
sijaitsevan Museo del Precineman johtaja Laura Minici Zotti (IT) pitää
luentoperformanssin, jossa rekonstruoidaan taikalyhtyesitys Charles Dickensin
matkasta Italiassa.

TYÖPAJAT
Yhdessä digitaalisen kulttuurien monialafoorumi Pikseliähkyn kanssa järjestetyn
työpajasarjan Creative Coding for Live Visuals (kuraattori Irina Spicaka (LV))
pitävät Nuno Correia (PT/FI), Krisjanis Rijnieks (LV) ja Matti Niinimäki.
Työpajasarja kulminoituu AV- performansseihin Bar Sandrossa lauantaina 13.4.

NÄYTTELYT
AAVEen oheistapahtumiin kuuluu myös Yokotai-ryhmän (Kai Niemeläinen, Jaana
Penttinen ja Tiina Penttinen) näyttely kalliolaisessa Sorbus-galleriassa
(avajaiset jo 8.4). Ryhmä esiintyy myös 12.4. Bar Sandrossa VJ- tapahtumassa.
Suosittelemme myös installaatiota Metasphere, Irina Spicakan, Krisjanis
Rijnieksin ja Platon Buravickin (LV) yhteistyöteosta Node-galleriaan Arabian
kampuksella (5 krs) 8 - 19.4.
 
WARM-UPTervetuloa kaikille Borg Soundlabissa järjestettävään festivaalin warm-up
tapahtumaan keskiviikkona 10.4 klo 19 lähtien! Borgissa on esillä
videotaiteilija Antonello Materazzon (IT) teoksia ja lisäksi kuulemme
impromusiikkia, jota soittavat Libero Mureddu, Moritz Cartheuser ja Eero
Savela. Nautinnollisia hetkiä AAVEen parissa. Edellisten vuosien tapaan pääsy
kaikkiin esityksiin on ilmainen!

AAVEen järjestävät yhteistyössä Kokeellisten taiteiden nomadinen akatemia,
Kansainvälisen kulttuurin seura ry KAiKU ja Malmitalon kulttuurikeskus.

Aavemaisin terveisin,
Ivan Punzo ja Kari Yli-Annala

Aikataulut ja ohjelmiston tarkempi esittely päivittyy osoitteissa:
http://www.aavefestival.org, http://www.facebook.com/aavefestival
aavefestival@gmail.com, http://nomadinenakatemia.blogspot.com

Osoitteet
Malmitalo, Ala-Malmin tori 1, http://www.malmitalo.fi/
Borg Soundlab, Linnankatu 7,
https://www.facebook.com/pages/Borg-Soundlab/155105031247400
Sorbus Galleria, Vaasankatu 15, http://sorbusgalleria.tumblr.com/
Bar Sandro, Kolmas Linja 17 Kuvataideakatemian auditorio, Kaikukatu 4 Aalto
FabLab, Hämeentie 135 A, http://www.kuva.fi
Node Gallery, Hämeentie 135 C, Arabia University Campus,
http://nodegalleryproject.wordpress.com/about-2/




AAVE – ALTERNATIVE AUDIOVISUAL EVENT 11. – 14.4.2013

"“The more enlightened our houses are, the more their walls ooze ghosts” -Italo
Calvino." -Italo Calvino

The fourth international festival of moving image AAVE ("ghost") will be held on
11.-14.4.2013. The main venue will take place in cultural centre Malmitalo
(Ala-Malmin tori 1, Helsinki.) Our vision is to challenge the boundaries of
conventional festivals by bringing out the different mediums of moving image
from the early techniques to the most recent digital image formats. This year
an important focus is placed on the film-based performances.

LIVE CINEMA
Our main guest Bruce McClure (US) uses modificated 16mm-film projectors allowing
the noise of the film to form carefully planned rhythms – the absolute music of
light and sound. Sami van Ingen will have a film performance "Primaries" which
will be presented with a soundscape played live by musicians Petri Kuljuntausta
and Henri Lindström. He is utilizing two modified 35mm film projectors, clear
film, opaque film and three bottles of ink. The images are created by scraping,
coloring and dissolving the film surface before the looped filmstrip goes back
into the projector. In the dialogical presentation of Marek Pluciennik
(PL/CA/FI) and musician James Andean (CA/FI) 16mm film is treated by melting,
burning and methods of digital manipulation.

The multidisciplinary programme of our festival is also represented by the dance
and music performance Sugar by the group Liquid. The group is formed by dancers
Terhi Vaimala and Giorgio Converito (IT/FI) and musicians Libero Mureddu
(IT/FI) and Moritz Cartheuser (DE/FI). Their performance is accompanied with
the performative live-video by Pluciennik.

The live-performance "Valotuksia / Exposures" by Tuomo Rainio studies how the
digital image and imagery in itself can be in a continuous state of becoming.
The festival opening performance will be held by photographer and media artist
Hannu Karjalainen with his folktronic music project, which also includes moving
image.

OISHII -JAPANESE ART HOUSE
In our Oishii –film series we screen three Japanese art house feature titles,
which strongly display its directors personal character. This year the films
are Shinya Tsukamoto´s "Gemini" (1999), Koji Wakamatsu´s film about the final
days of the writer Yukio Mishima "11/25 The Day Mishima Chose His Own
Fate"(2012) and Jon Ichikawa´s minimal "Toni Takitani" (2004).

EN GARDE 1! OLD SCHOOL ANALOG VIDEO ART
En Garde! –series includes three screening programmes. This year, 50 years have
passed since the exceptional exhibition by Nam June Paik which initiated video
art to settle into its own form of art. We celebrate the 50-year annual of
video art by screening three old school –titles from the era of analog videos,
showing works by Woody Vasulka (CZ/US), Steina (IS/US) and scratch video
group Gorilla Tapes (GB).

EN GARDE 2 - NEW FILM AND VIDEO ART
In the opening we present Sami van Ingen´s "Hate", a 12 minute long
experimental stereoscopic film, which takes as its starting point the image
material from the Finnish-Soviet coproduction feature film "Sampo" (1959). In
Frieze Film -screening we showcase moving image works commissioned by Frieze
Foundation (organiser of Frieze Art Fair), among which is a work by Thai
director Apichatpong Weerasethakul and Elizabeth Price (GB), the winner of
Turner price 2012. Weerasethakul´s film is made into "a blessing", being rooted
in Thai tradition of playing "a king´s hymn" before every screening. The third
En Garde! – screening displays three visionary single take titles from the
fields of short films and video art from Mihaly Iványi´s "Wind", the winner of
Palme d´Or in 1996 to Daniel Kötter´s (DE) impressive 43-minute long "Neues
Theater", which reflects the post-communist changes in the public and cultural
spaces in Poland. Virvatulet ’13 ("Ghost Lights ´13") presents a selection of
titles that have been under distribution of the finnish media art distribution
centre AV-arkki in the past year.

SEMINAR AND LECTURE PERFORMANCE IN KUVA
on Friday 12.4. in Finnish Academy of Fine Arts there is a seminar in two parts.
In the first session Bruce McClure, Sami van Ingen and Marek Pluciennik will
discuss their work and methods about film performances. Laura Minici Zotti
(IT), the director of Museo del Precinema in Padua will then have a lecture
performance where she reconstructs a Laterna Magica show about Charles Dickens’
travel to Italy.

WORKSHOPS
Irina Spicaka (LV) has curated the workshop series Creative Coding for Live
Visuals, organized in collaboration with transdisciplinary platform Pixelache.
The workshop series is open to everyone and will be held by Nuno Correia
(PT/FI), Krisjanis Rijnieks (LV) and Matti Niinimäki. The workshops
culminate with an AV performance by the participants in Bar Sandro on Saturday
13.4.

EXHIBITIONS
As part of the CCLV workshops program there will be installation "Metasphere", a
collaboration by Irina Spicaka, Krisjanis Rijnieks and Platon Buravic (LV)
exhibited in Node Gallery in Aalto University Arabia campus (5th floor) 8 -
19.4.(http://www.pixelache.ac/pixelversity/av-research/creative-coding-for-live-visuals/audiovisual-installation-metasphere/).
AAVE festival´s side events include Yokotai-group’s (Kai Niemeläinen, Jaana
Penttinen and Tiina Penttinen) exhibition at Gallery Sorbus in Kallio (opening
at 8.4). The group will also perform at a VJ session in Bar Sandro’s on Friday
12.4.

WELCOME TO THE WARM-UP
Welcome to the festival warm-up event at Borg Soundlab on Wednesday 10.4.
starting 7pm to see works of video artist Antonello Matarazzo (IT) and listen
to the music performance of musicians Libero Mureddu, Moritz Cartheuser and
Eero Savela.

All events are free of charge as in the past editions of the festival. Enjoy!

Yours ghostly,
Ivan Punzo and Kari Yli-Annala

The festival is organized by KAiKU ry, Nomadic Academy of Experimental Arts and
City of Helsinki Cultural Office

MORE INFO
http://www.aavefestival.org (Get the calendar from there!),
http://www.facebook.com/aavefestival aavefestival@gmail.com,
http://nomadinenakatemia.blogspot.com

FESTIVAL INFO POINT
Tovi -pop up space in Lasipalatsi, Mannerheimintie 22-24

VENUES
Malmitalo, Ala-Malmin tori 1, http://www.malmitalo.fi/
Borg Soundlab, Linnankatu 7,
https://www.facebook.com/pages/Borg-Soundlab/155105031247400
Sorbus Galleria, Vaasankatu 15, http://sorbusgalleria.tumblr.com/
Bar Sandro, Kolmas Linja 17 Kuvataideakatemian auditorio, Kaikukatu 4 Aalto
FabLab, Hämeentie 135 A, http://www.kuva.fi
Node Gallery, Hämeentie 135 C, Arabia University Campus,
http://nodegalleryproject.wordpress.com/about-2/

Sauna -elokuvanäytös torstaina Malmitalolla

Malmitalon elokuvaklubi Kino Kaiku esittää AJ Annilan kauhuelokuvan "Sauna" vuodelta 2008. Esitys torstaina 4.4.2013 klo 18, vapaa pääsy! Osoite Ala-Malmin tori 1.

Elokuvan synopsis: Vuosi on 1595. Kaksikymmentäviisivuotinen sota, pitkä viha, on päättynyt Ruotsin ja Venäjän välillä. Täyssinän rauhansopimuksessa sovittua rajaa maastoon merkitsemään määrätään sekä ruotsalaisista että venäläisistä koostuvia ryhmiä, joista yhteen osallistuvat suomalaiset veljekset Eerik ja Knut Spore. Eerik on pitkän sodan kovettama, Knut Tukholmassa opiskellut kartanpiirtäjä. Matkalla veljekset surmaavat talonpojan ja jättävät tämän tyttären kellariin kuolemaan, mutta pohjoisen soilla tytön aave palaa vainoamaan heitä. Pian he saapuvat nimettömään kylään suon keskellä. Kylän laidalla sijaitsee ikivanha sauna, jossa kylää aiemmin asuttaneiden munkkiveljien uskomuksen mukaan synnit on mahdollista pestä pois...

Thursday, February 28, 2013

Call for participants in Creative Coding for Live Visuals workshops 10-13.4.
February 7, 2013 | agryfp

We are inviting visual artists, designers, creative coders, experienced
performers of AV/VJ scene (as well as beginners and interested people) from
Finland, Nordic-Baltic and North-East Europe participate in workshops related
to the theme ‘Creative Coding for Live Visuals’ and the meaning of music within
this context. The 3 workshops offered will take place from Wednesday-Saturday
10-13.4. as satellite events of the AAVE (Alternative Audiovisual Event)
Festival in Helsinki.

Creative Coding is rapidly becoming a very popular topic all around the world.
It involves the creation of high-tech interactive digital artworks by using
open-source as well as affordable commercial tools and hardware that was not
available before. In the context of playing live visual material in real-time,
you do need to have skills in creative coding and live performance, which means
that you have to be engaged to the environment that allows you to manipulate
with your created applications in real-time.

The workshops are free-of-charge, but have a limit of maximum 10 persons each.
So submit a motivation letter & short bio by deadline 8.3!

Read more about workshops & how to apply!
http://www.pixelache.ac/blog/2013/call-for-participants-in-creative-coding-for-live-visuals-workshops-10-13-4/

Thursday, February 21, 2013

Vähän jännitysta, kauhua, ja... outoutta Kino Kaiku -elokuvaklubilla: neljä suomalaista videotaideteosta + alkukuvana Ilari Nummen pidempi kerronnallinen teos Kauhun Millimetrit, formaattina laadukas VHS-kasetti...

Torstaina 21.2.2013 klo 18:00

KAUHUN MILLIMETRIT, Ilari Nummi 1992, 61min
Ei kai kukaan voi suuttua pienestä tönäisystä, eihän? Keskikaupungin ihmisvilinässä Marja on törmännyt päin outoa naista. Kauhun millimetrit lähtee liikkeelle arjen pienistä paloista ja päätyy suoraan kauhun painostavalle alueelle. Miljöönä on kesäisen Helsingin keskusta huolettoman 80-luvun päättyessä.

THE SPELL, Elena Näsänen, 2011 3min
Videoteoksessa hienostunut juhlaseurue on nukahtanut yhtäkkiä, kesken kahvin juonnin, syvään uneen. Näsäsen videoteokset ovat narratiivisia, elokuvakerronnan konventioita hyödyntäviä ja kommentoivia teoksia.

INDOOR LIGHT, Jari Haanperä 2011, 4min
Indoor Light on lyhytelokuva siunaamattomasta jokapäiväisestä ruoastamme. Se on paha uni uhkakuvista jotka parveilevat ravintomme ympärillä. Syötkö sitä mitä pelkäät?

ZOO, Salla Tykkä 2006, 12min
Kokeellinen lyhytelokuva kertoo nuoren naisen kuvausmatkasta eläintarhaan. Nainen kaipaa voimantunnetta suhteessa toisiin ihmisiin sekä muihin luontokappaleisiin.

KILLER, Maurice Blok 2006, 2min
Hiljainen maisema. Taiteilija kävelee horisontista kohti katsojaa. Hän kantaa kädessään kirvestä. Lumi tekee kävelystä vaikeaa, joten kestää aikansa ennen kuin hän on lähellä katsojaa. Sitten hän pysähtyy pienien oksien kohdalle, jotka törröttävät ulos lumisesta maisemasta. Hän ilmoittaa olevansa moottorisahamurhaaja ei merimies. Hän pyytää anteeksi itseltään ja astuu oksien päälle jatkaen matkaa kuvan ulkopuolelle. Näet vain hänen jälkeen jättämänsä jäljet.

Vapaa pääsy! Klubi järjestetään Malmitalon kulttuurikeskuksessa, osoite Ala-Malmin tori 1,  Helsinki.

UUSI KUVA -seminaari Orionissa 2.3.2013



UUSI KUVA - Seminar on Gilles Deleuze, Cinema and Contemporary Moving Image

Time: Saturday 2 March 2013 at 12.30 -16.30
Place: National Audiovisual Archive, Cinema Orion, Eerikinkatu 15,
Kamppi, Helsinki


Free entrance, welcome!

KAVA (National Audiovisual Archive) and The Finnish Academy of Fine
Arts present an afternoon seminar on Gilles Deleuze's philosophy of
cinema and its relevance regarding contemporary theories of the image.
The seminar is held at KAVA's Cinema Orion and includes a screening of
Samuel Beckett's short film ´Film´ (1965). Guest speakers represent
scholarship on Deleuze's philosophy and contemporary art theory. The
seminar is held in English.

Seminar program

12.30-13.30 Stephen Zepke (University of Vienna): "Deleuze and the
Politics of Cinema: From Expressionism to a New 'Will to Art'"
13.30-14.15 Janne Vanhanen (University of Helsinki):
"Becoming-Imperceptible? Deleuze and Beckett on 'Film'" + Samuel
Beckett & Alan Schneider: "Film" (1965)

14.15-14.45 Coffee break

14.45-15.45 Jukka Sihvonen (University of Turku): "To believe or not
to believe; on Deleuze, cinema and thought"
15.45-16.15 Kari Yli-Annala (Aalto University): "Time-image and the
hypnotized bodies in Werner Herzog´s Heart of Glass"

(17.00 Werner Herzog's Heart of Glass (1976), tickets at the theatre.)

Seminar is organised by KAVA and The Finnish Academy of Fine Arts


-->
Bruno de Monès, Gilles Deleuze, chez lui (derrière la place de Clichy), Paris, juillet 1988. Bruno de Monès, Gilles Deleuze, chez lui (derrière la place de Clichy), Paris, juillet 1988.

UUSI KUVA – Gilles Deleuze, Cinema and Contemporary Moving Image -seminaari la 2.3. klo 12.30–16.30.
Kansallinen audiovisuaalinen arkisto, elokuvateatteri Orion,
Eerikinkatu 15, Kamppi, Helsinki


KAVA (Kansallinen audiovisuaalinen arkisto) esittää keväällä ja syksyllä 2013 yhteistyössä Kuvataideakatemiassa syksystä 2011 lähtien pidetyn Liikeaikakone-lukupiirin kanssa elokuvateatteri Orionissa kaksi ranskalaisfilosofi Gilles Deleuzen (1925–1995) kirjoihin Cinéma 1: liike-kuva (1983) ja Cinéma 2: aika-kuva (1985) liittyvää esityssarjaa. Sarjat  tarjoavat mahdollisuuden tutustua Deleuzelle tärkeisiin elokuviin parhaassa mahdollisessa muodossa – filmikopioina elokuvateatterissa. KAVA ja Kuvataideakatemia järjestävät yhdessä myös teemaan liittyvän seminaarin.

Elokuvateatteri Orionissa 2.3.2013 järjestettävässä ”Uusi kuva” -seminaarissa esittäytyvät kansainväliset ja kotimaiset Deleuzen kuva-ajattelun asiantuntijat. Seminaarin ulkomainen tutkijavieras on Wienin yliopistossa ja taideteollisessa korkeakoulussa opettava Stephen Zepke. Hän on tutkinut Deleuzen elokuvateorian ja filosofian merkitystä nykyiselle kuvataiteelle ja toimittanut useita Deleuze-tutkimuksen antologioita. Zepken esitelmän otsikko on ”Deleuze and the Politics of Cinema: From Expressionism to a new 'will to art'” ja siinä hän tarkastelee Deleuzen elokuvaa koskevan ajattelun suhdetta modernistiseen taidekäsitykseen.

Kotimaista Deleuze-tutkimusta edustavat Turun yliopiston professori Jukka Sihvonen, FT Janne Vanhanen Helsingin yliopistosta ja KuM Kari Yli-Annala Aalto-yliopistosta. Sihvosen esitelmä ”To believe or not to believe; on Deleuze, cinema and thought” avaa ajattelun ja elokuvan välisen yhteyden kerrostumia Deleuzella. Vanhanen käsittelee esitelmässään "Becoming-Imperceptible? Deleuze and Beckett on 'Film'" Deleuzen ”havaintokuvan” käsitettä. Yli-Annalan aihe "Time-image and the hypnotized bodies in Herzog´s Heart of Glass" pohtii puolestaan aika-kuvan ja muutettuun tajunnan tilaan manipuloitujen ruumiiden yhteyttä.

Seminaarin yhteydessä esitetään kaksi avainelokuvaa. Samuel Beckettin ja Alan Schneiderin lyhytelokuva Film (1965, pääosassa Buster Keaton viimeisessä roolissaan) yrittää purkaa subjektiivisen havainnon liikekuvan keskiöstä. Elokuva viittaa piispa Berkeleyn kuuluisaan maksiimiin olemisen ja havaituksi tulemisen erottamattomuudesta. Jos oleminen on aina havaittuna olemista, voiko havaituksi tulemista paeta? Seminaarin jälkeen Orionissa esitetään Werner Herzogin Lasisydän (1976), joka on Deleuzelle merkkiteos elokuvan matkalla perinteisestä kerronnasta moderniin taide-elokuvaan.

Kiinnostus sukupolvensa tunnetuimpiin ajattelijoihin kuuluvan Deleuzen tuotantoon on jatkuvasti kasvanut taidefilosofian ja -teorian harrastajien parissa. Taiteenlajeista elokuva oli hänelle erityisen läheinen. Tunnetun Cahiers du cinéma -lehden kriitikko ja Ranskan elokuva-arkiston johtaja Serge Toubiana on ylistänyt Deleuzea ainoaksi filosofiksi, joka todella rakasti elokuvaa.

Cinéma Deleuze -elokuvasarjan tarkka ohjelma löytyy KAVA:n ohjelmalehtisestä sekä verkko-osoitteesta www.kava.fi. Uusi kuva -seminaarin ohjelmasta ja aikataulusta tiedotetaan muun muassa KAVAn tiedotuksen kautta, sähköpostilistoilla ja lukupiirin blogisivuilla liikeaikakone-lukupiiri.blogspot.fi.

Seminaariin on vapaa pääsy. Tervetuloa!

***
Seminaarin ohjelma

12.30-13.30 Stephen Zepke: "Deleuze and the Politics of Cinema: From
Expressionism to a new 'will to art'"
13.30-14.15 Janne Vanhanen: "Becoming-Imperceptible? Deleuze and
Beckett on 'Film'" + Samuel Beckett & Alan Scheider: "Film"

14.15-14.45 Kahvitauko

14.45-15.45 Jukka Sihvonen: "To believe or not to believe; on Deleuze,
cinema and thought"
15.45-16.15 Kari Yli-Annala: "Time-image and the hypnotized bodies in
Werner Herzog´s Heart of Glass"

(17.00 KAVAn Cinema Deleuze -esityssarjassa Werner Herzogin elokuva Lasisydän (1976) la 2.3. klo 17.00, normaalihintaiset liput.)


Seminaarin puhujat

Stephen Zepke on wieniläinen tutkija ja luennoitsija. Hänen julkaisujaan ovat muun muassa Art as Abstract Machine, Ontology and Aesthetics in Deleuze and Guattari (Routledge, 2005). Wienin yliopistossa luennoivan Zepken erikoisaluetta ovat erityisesti taiteen ja elokuvan filosofia sekä estetiikan uudenlaisen ymmärtämisen merkitys.

Jukka Sihvonen toimii Turun yliopiston elokuvatutkimuksen professorina mediatutkimuksen oppiaineessa. Hän on kirjoittanut useita julkaisuja ja artikkeleita liittyen myös Deleuzen ajatteluun ja liikkuvaan kuvaan. AivokuviA-blogissaan hän avaa Deleuzen käsitteistöä kiinnostavasti
suomalaiseen keskusteluun.

Janne Vanhanen on tutkija Helsingin yliopistossa estetiikan oppiaineessa. Hän on väitellyt Deleuzen taidefilosofiasta vuonna 2010 ja tutkinut myös Deleuzen suhdetta taiteen nykyteorioihin.

Kari Yli-Annala tekee tohtorintutkintoa Aalto-yliopistoon kokeellisesta elokuvasta. Hänen artikkelinsa Deleuzen elokuvallisesta ajattelusta ja liikkuvan kuvan installaatiosta julkaistiin Vastarintaa nykyisyydelle -artikkelikokoelmassa vuonna 2004.

Vanhanen ja Yli-Annala ovat toimineet myös Kuvataideakatemiassa syksystä 2011 pidetyn Liikeaikakone-lukupiirin ohjaajina. 

 

Wednesday, February 6, 2013

Kino Kaiku film club in Malmitalo - welcome!


Thursday 7.2.2013
Klo 18:00
I'M NOT THERE, 
Todd Haynes 2007, 135min


"Inspired by the music and the many lives of Bob Dylan"

Six actors depict different facets of Dylan's life and public persona.
The film is using non-traditional narrative techniques, intercutting the storylines of the six different Dylan-inspired characters. The title of the film is taken from the 1967 recording, "I'm Not There", a song that had not been officially released before.
Todd Haynes developed an interest in film at an early age. He studied semiotics at Brown University and directed his first short film Assassins: A Film Concerning Rimbaud in 1985 (Haynes refers to the poet Arthur Rimbaud also in I'm Not There).
1987, being a student Haynes made the short film Superstar: The Karen Carpenter Story, which chronicles the life of American pop singer Karen Carpenter, using Barbie dolls as actors and presenting Carpenter's struggle with anorexia and bulimia.
Haynes' 1991 feature film debut, Poison was drawing on the writings of Jean Genet, as a triptych of queer-themed narratives, each adopting a different cinematic genre: vox-pop documentary ("Hero"), 50s sci-fi horror ("Horror") and gay prisoner love story ("Homo"). Poison marked Haynes' first collaboration with producer Christine Vachon, who has since produced all of Haynes' feature films.

Haynes' next short film Dottie Gets Spanked (1993) revealed Haynes' playful obsession with spanking as sexual activity.
Haynes' second feature film, [Safe] (1995), was a portrait of a San Fernando Valley housewife, who develops violent allergies to her middle-class suburban existence.
Velvet Goldmine (1998) was an intentionally chaotic tribute to the 1970s glam rock era, drawing heavily on the rock histories and mythologies of glam rockers. Starting with Oscar Wilde as the spiritual godfather of glam rock, the film revels in the gender and identity experimentation and fashionable bisexuality of the era, and acknowledges the transformative power of glam rock as an escape and a form of self-expression for gay teenagers.
I'm Not There (2007) returned to the mythology of pop music, portraying the life and legend of Bob Dylan through seven fictional characters played by six actors: Richard Gere, Cate Blanchett, Marcus Carl Franklin, Heath Ledger, Ben Whishaw and Christian Bale. Haynes obtained Dylan's approval to proceed with the film, and the rights to use his music in the soundtrack, after presenting a one-page summary of the film's concept to Jeff Rosen, Dylan's long-time manager.
Each character (none of whom is called Dylan) represents a different aspect of Dylan's life or musical career. Franklin, a teenaged African-American actor, plays a character called Woody, referencing Woody Guthrie's influence on Dylan's early career, and making a playful visual joke on Dylan's early habit of passing himself off as a drifter from the Dustbowl Southern states and denying his own middle-class Mid-Western origins. Bale plays two roles: an earnest young folk musician involved in the civil rights movement in the early 1960s and dueting with folk singer Alice Fabian (Julianne Moore, impersonating Joan Baez), and later as a middle-aged born again Christian in the early 1980s. Gere plays a reclusive character called Billy, retreating from the world in an American pastoral, referencing Dylan's interest in American folk mythology and his performance in Sam Peckinpah's 1973 film Pat Garrett and Billy The Kid; the sequence also alludes to Dylan's period of exile living in Woodstock in the late 1960s and early 1970s. Whishaw plays a character called Arthur, filmed undergoing an interrogation-style interview about the responsibility of the artist to society; the character is named for and heavily based on the French poet Arthur Rimbaud, whose work Dylan admired, and whose precocious career as a teenaged genius and rebel Dylan to some extent emulated. Ledger plays Robbie, a Method Actor involved in a relationship with a painter, Claire (Charlotte Gainsbourg), with whom he has children and subsequently divorces. Claire's character is based on Dylan's former girlfriend Suze Rotolo and his wife, and the Robbie sequence considers accusations made against Dylan of his misogyny in his life and work. Blanchett plays Jude, a pop singer based closely on Dylan in his mid-1960s "Electric" era and his involvement with Pop Art and Warhol's Factory; Jude chases an on-again off-again relationship with socialite/model Coco Rivington (Michelle Williams), a character based on Edie Sedgwick, with whom Dylan is reputed to have had an affair. The Jude sequence also features David Cross as Beat poet Allen Ginsberg.
  .




.
Themes
 from singer/actor Kris Kristofferson.